Ben jij als ondernemer klaar voor de AVG?

Vanaf 25 mei 2018 wordt een nieuwe privacywetgeving van kracht. Bekend onder de naam AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) of de Engelse term GDPR (General Data Protection Regulation). 

Deze aangescherpte privacy wetgeving geeft de consument meer grip op de data die bedrijven van hun hebben. Extra relevant nu, omdat de afgelopen maanden Facebook negatief in het nieuws is gekomen vanwege hun ‘datalek’.

Achtergrond wetgeving

Deze wet is niet zomaar bedacht door Brusselse bureaucraten, maar is ontstaan vanuit een maatschappelijke frustratie over bedrijven die je ‘lastig vallen’ met e-mails en telefoontjes waar jij zelf niet op zit te wachten.

Grote kans dat ook jij het irritant vind als je e-mails krijgt van bedrijven waarvan je zeker weet dat jij je nooit hebt ingeschreven voor een nieuwsbrief. Of die met een aanbod komen waar jij totaal niet op zit te wachten.

Daarom is deze wet er gekomen. Zodat bedrijven verantwoording moeten gaan afleggen over de data die zij hebben van consumenten / klanten en waar ze deze voor gebruiken. Tevens krijg jij als consument het recht om je gegevens in te zien, aan te passen en zelfs te laten verwijderen.

Wil een bedrijf daar niet aan meewerken? Dan kan je de Autoriteit Persoonsgegevens inschakelen en die kunnen bedrijven die niet voldoen aan hun regels boetes opleggen. En dat zijn geen misselijke boetes. Tot 20 miljoen euro of 4% van je omzet.

Wat moet jij met de AVG | GDRP

Elke ondernemer krijgt er mee te maken. Heb jij gegevens van klanten in een systeem staan? Gebruik jij lijsten met data van prospects? Stuur jij een e-mail nieuwsbrief naar klanten & prospects? Of ben jij nog actief met direct mailing?

Ja?

Dan zal jij moeten voldoen aan de regels die zijn opgesteld.

En dat zijn nog al wat regels.

Zo hoor jij een overeenkomst aan te gaan met elke partij waar jij mee samenwerkt die data van jou heeft. Bijvoorbeeld: je CRM systeem is van Exact. Dan moet jij met Exact een overeenkomst aangaan dat zij zorgvuldig omgaan met jouw gegevens. Want gaat er iets fout bij Exact en ligt de data van jouw klant op straat? Dan ben jij verantwoordelijk, en niet Exact.

Daarnaast zal je al je klanten op de hoogte moeten stellen hoe jij met hun data omgaat, mocht je dat al niet eerder hebben gedaan. In veel gevallen houdt dit in dat er een duidelijk privacystatement op de website moet komen.

Normaliter is een privacystatement een juridisch document die niemand leest of begrijpt. Maar nu is het noodzakelijk dit duidelijk en voor iedereen begrijpbaar te publiceren op je website!

Kans of bedreiging?

Is deze wetgeving een kans of een bedreiging voor jou?

Beide!

Een bedreiging, omdat als jij je data niet goed op orde hebt je zomaar tegen flinke boetes kan aanlopen!

Maar nog meer een kans, is mijn mening.

Deze wetgeving komt er omdat niemand zomaar gebeld of gemaild wil worden en voor hem niet relevante informatie wil ontvangen.

Dus zie deze wetgeving als een kans. Door in te zetten op relevantie. Ik geloof sterk in de kracht van inbound marketing. De filosofie van inbound marketing sluit perfect aan op de kansen die deze wetgeving jou als ondernemer biedt.

Maar dat neemt niet weg dat de gemiddelde ondernemer nog een hoop huiswerk heeft te doen voordat het 25 mei is. In het nieuws zijn berichten verschenen dat nog bijna 75% van de ondernemers niet op de hoogte is van de wetgeving en de gevolgen voor zijn bedrijfsvoering.

Leave a Comment