Content Inc van Joe Pulizzi

content inc.In mijn ogen is Joe Pulizzi de content marketing goeroe bij uitstek. Zijn bedrijf, Content Marketing Institute, is van de grond af aan opgebouwd met (je raad het al) content marketing. Als enorme fan van content marketing heb ik uiteraard zijn nieuwste boek gelezen, Content Inc. 

In Content Inc. legt Joe Pulizzi uit hoe je als startende (maar ook als gevestigde ondernemer) ondernemer door middel van content marketing succesvol kan worden.

Laten we beginnen bij het begin.

Wat is content marketingOp zijn eigen website geeft Pulizzi deze definitie:

‘Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action’.

Of om het makkelijker te maken in het Nederlands: content marketing is een strategische marketing benadering gebaseerd op het creëren en verspreiden van kwalitatieve en relevante content met als doel om een specifieke doelgroep naar je website te trekken en uiteindelijk te converteren in klanten.

In zijn boek geeft Pulizzi talloze voorbeelden van succesvolle cases en dit geeft jou enorm veel inspiratie en handvatten om dit zelf op te gaan pakken.

Content marketing is één van de pijlers van inbound marketing. Inbound marketing is de tegenhanger van het traditionele outbound marketing.

Waar outbound gericht is op het zelf actief benaderen van de markt (denk aan telefonische acquisitie of adverteren) is inbound gericht op het gevonden worden door je doelgroep. Door het verspreiden van relevante content word je gevonden door jouw potentiële klant in plaats van dat je hem moet bereiken.

content-inc

Om een start te maken met een succesvolle content marketing strategie beschrijf Pulizzi het Content Inc. model, bestaande uit zes stappen:

1. The Sweet Spot: waar bij goed in en waar heb jij een passie voor? Dat is wat Pulizzi de ‘sweet spot’ noemt. Doordat jij er goed in bent en je bent gepassioneerd kost het je geen moeite om je ertoe te zetten. Lijkt sterk op het Egel-principe van Tim Collins.

2. The Content Tilt: is er met deze ‘sweet spot’ een plek online te claimen waar jij kan domineren? Of is de concurrentie al zo hevig dat er geen plek meer voor jou is?

3. Building the base: heb je de eerste twee stappen doorlopen? Dan kan je beginnen met het bouwen van je content imperium. Begin met één platform, bijvoorbeeld een blog of een Youtube kanaal.

4. Harvesting audience: genereer verkeer naar je blog (bijvoorbeeld door je LinkedIn profiel te gebruiken) en zorg dat je website bezoekers terug blijven komen. Of nog beter, zorg dat ze je nieuwsbrief willen ontvangen! Hoe? Door continue waardevolle content te creëren en te verspreiden, dat willen mensen lezen!

5. Diversification: zodra je eerste platform succesvol is kan je gaan uitbreiden naar meerdere platformen. Elk platform heeft zijn eigen specifieke content nodig en manieren om succesvol te zijn. Een Facebook pagina vraagt om andere content dan jouw Twitter account.

6. Monetization: de laatste stap! Zorg dat je geld gaat verdienen met jouw content imperium. Dit kan op vele manieren, denk aan het verkopen van producten, het organiseren van seminars, het aanbieden van abonnementen, et cetera.

De punten zijn hier heel summier omschreven, zodra jij klaar bent om aan de slag te gaan met content marketing moet je absoluut dit boek lezen! Vaak zijn bedrijven al in gedachten bij het laatste punt, terwijl het doorlopen van al deze stappen cruciaal is om succesvol te zijn.

Leave a Comment