Hoe je mensen kan beïnvloeden

Mensen laten zich elke dag beïnvloeden. De media en het internet beïnvloeden ons beeld van de wereld. Mensen beïnvloeden klinkt heel negatief, mooier klinkt het overreden of overtuigen van mensen. In mijn dagelijkse werk heb ik een bepaalde overtuigingskracht nodig om mijn klanten tot actie te laten overgaan.

Om sneller en slimmer mensen te overtuigen heb ik veel gehad aan het boek van Robert Cialdini. In ‘The Psychology of Persuasion’ gaat Robert Cialdini in op zes factoren die de sleutel zijn tot het overreden of overtuigen van mensen. Deze factoren zijn:

Reciprocity: als jij wat geeft is de ander eerder geneigd jou ook wat te geven
Scarcity: creëer schaarste – mensen willen meer van dingen die er minder zijn
Authority: mensen geloven de experts in hun vakgebied op hun woord
Consistency: zorg voor verbondenheid
Liking: de wel bekende gun factor
Consensus: mensen volgen het gedrag van andere mensen

Het interessante van al deze zes punten die Cialdini aantoont is dat het vaak geen grote veranderingen vereist. En nog mooier, ze zijn nog gratis toe te passen ook.

Heb jij geen zin om het boek te lezen? Kijk hieronder de animatie film en kom er in minder dan 12 minuten hoe jij succesvoller kan worden.