Inbound Marketing

Inbound Marketing is de benaming voor een nieuwe kijk op marketing. Deze term is bedacht door de Amerikaanse leverancier van marketing automation software Hubspot.

Inbound Marketing

Inbound marketing is gebaseerd op het principe dat je gevonden wilt worden door je doelgroep zonder deze lastig te vallen met traditionele manier van marketing als advertenties, direct mailing en koude acquisitie.

In één van mijn eerdere blogs heb ik geschreven over het boek van Seth Godin, dit kan gezien worden als een voorloper van deze term. Godin schrijft hierover permission marketing ten opzichte van interruption marketing. Ofwel toestemming vragen om benaderd te worden ten opzichte van iemand lastig vallen.

Inbound marketing is gericht op het helpen van jouw potentiële klant met bijvoorbeeld waardevolle content. Content marketing is dus een wezenlijk onderdeel van inbound marketing. Eén van de goeroe’s op dat gebied is Joe Pulizzi, en zijn laatste boek heb ik hier beschreven.

Hubspot beschrijft op hun website de vier stappen waaruit hun inbound methodiek bestaat. Deze zijn:

1. Attract

2. Convert

3. Close

4. Delight

Attract gaat over het trekken van onbekende internetgebruikers naar jouw website. De convert fase gaat over het omzetten van deze onbekende websitebezoeker naar een lead. De derde stap behandelt het converteren van een lead naar een klant en de laatste stap moet er voor zorgen dat jouw klant een ambassadeur wordt.

Om deze inbound methodiek onder de knie te krijgen en volledig te begrijpen geeft Hubspot online trainingen. Deze training volgen is gratis en bestaat uit een aantal lessen. Uiteindelijk dien je een examen af te leggen en ontvang je bij het halen van je examen (75% van de antwoorden moet goed zijn) het ‘inbound certificate’. Dit certificaat mag je gebruiken op je LinkedIn pagina om te laten zien dat je kundig bent op dit vlak.

 

inbound marketing

En inderdaad, dat certificaat heb ik ook 🙂

Showing 2 comments
pingbacks / trackbacks

Leave a Comment