Heb jij wat met social media? Lees dan: Jab, Jab, Jab, Right hook van Gary Vaynerchuk

Jab, Jab, Jab, Right Hook – Gary Vaynerchuk

De grootheid, in mijn optiek, over alles wat met social media te maken heeft is Gary Vaynerchuk. Als internet pionier zorgde hij dat de wijnhandel van zijn ouders explosief groeide door als één van de eerste Youtube te gebruiken.

Sindsdien heeft hij elk platform gebruikt om meer sales te genereren voor zijn handel. Een voorbeeld van iemand die marketing & sales enorm goed met elkaar weet te verbinden. (wil je meer lezen over marketing & sales: lees dan mijn blog over smarketing)

In dit boek geeft Gary honderden tips over hoe social media te gebruiken. Daarnaast laat hij voorbeelden zien van geweldige social media campagnes op Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, et cetera.

Maar gelukkig ook tientallen voorbeelden van slechte campagnes. Ook dat leest makkelijk weg.

Daarnaast heeft Gary een duidelijke visie waar hij continue op terug komt. De titel van zijn boek zegt het al. Eerst geven (jab) voordat je een potentiële klant probeert te scoren (right hook). Eerst moet je wat toevoegen aan iemand, zodat hij je merk leert kennen, je gaat vertrouwen en pas daarna kan je hem een aanbod doen om klant te worden.

Daarnaast staat het boek vol met mooie oneliners en quotes. De beste heb ik hieronder voor je verzameld:

it took thirty- eight years before 50 million people gained access to radios. It took television thirteen years to earn an audience that size. It took Instagram a year and a half’

‘Social media is like crack— immediately gratifying and hugely addictive’

‘Content for the sake of content is pointless’

En de beste:

‘Similarly, each platform is unique, and requires a unique formula. What works on Facebook won’t necessarily work on Twitter. Stories told through pictures on Instagram don’t resonate the same way when told in an identical manner on Pinterest. Posting the same content on Tumblr as on Google+ is the equivalent of the tourist deciding that since he can’t speak Norwegian he’ll just speak Icelandic and it will do’

Dit laatste zie ik op veel plekken fout gaan. Posts op Facebook die gelijk doorgeplaatst worden (of nog erger: automatisch) op Twitter en andersom. Herken jij of je bedrijf hier in? Dan zou ik een exemplaar kopen 🙂

Leave a Comment