Maak ze gek – Aartjan van Erkel


Afbeelding: bron

Het boek Maak ze Gek van Aartjan van Erkel is (tot op dit moment) het beste Nederlandstalige boek over online marketing dat ik gelezen heb. Dan kan ook liggen aan het beperkte aantal Nederlandstalige boeken dat ik gelezen heb 😉

In mijn werk heb ik veel contact met bedrijven. Geen grote multinationals, maar MKB’ers. Soms startende, maar ook MKB’ers met ruim 100 medewerkers. En dit boek past perfect bij deze groep bedrijven. Het is heel praktisch, vol met treffende voorbeelden en vooral geschikt voor deze bedrijven. Waarom?

In dit boek hamert Aartjan er op dat het gaat om de persoonlijke touch. Het gaat er om dat jij als ondernemer laat zien waar jij voor staat. Wat jou als persoon drijft. En die mentaliteit past beter bij kleinere bedrijven dan bij multinationals, waar klanten eigenlijk nooit te maken hebben met de CEO’s van die bedrijven.

Het boek bestaat uit tien hoofdstukken. Eén hoofdstuk wil ik er uit lichten, die in mijn optiek super belangrijk is voor elke ondernemer om te lezen.

In hoofdstuk 3 genaamd: ‘laat je teksten bloeden’, gaat het over de opbouw van je website en de content die je publiceert. Het gaat in op de grootste fout die vrijwel elke website maakt, namelijk: het vermijden van het grootste probleem van je klant.

Elke website staat vol met teksten over het bedrijf zelf, hoe lang ze al bestaan, hoeveel mensen er werken. Daarnaast staan er veel pagina’s met informatie over producten, diensten en oplossingen. Maar: jouw website bezoeker wil eerst zien dat jij snapt wat zijn probleem is.

Begin met het benoemen van het probleem van jouw klant en ga dan pas naar de oplossing die jij voor hem hebt.

Dit zorgt voor herkenning en dat je website bezoeker het gevoel krijgt dat jij het bedrijf bent dat precies snapt wat hem bezig houdt.

Leave a Comment