Permission Marketing: Het boek dat ik 17 jaar geleden had moeten lezen

permission marketing

Dit boek had ik graag gelezen tijdens mijn studie commerciële economie. Permission Marketing van Seth Godin is uitgekomen in 1999 en helaas pas nu op mijn pad gekomen.

Seth Godin is dé internet marketing pionier! Hij was en is zijn tijd ver vooruit. In dit boek beschrijft hij de opkomst van internet en hoe dit het marketing vak zal gaan veranderen.

Het leuke van dit boek is dat je continu denkt: ‘Ja dit klopt’ of ‘Ja dit is logisch toch?’ Maar in 1999 was dit nog niet logisch of heel duidelijk. Zo heeft Godin het nog over Altavista als zoekmachine… wie kent het nog?

Wat is Permission Marketing?

Permission marketing is het tegenovergestelde van interruption marketing (nog zo’n mooie term). Permission marketing is er op gericht je marketing boodschap te richten tot mensen die jou daarvoor toestemming hebben gegeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aanmelding voor je nieuwsbrief.

Interruption marketing is gericht op het interrumperen (of onderbreken) van mensen met je marketing boodschap terwijl ze wat anders aan het doen zijn. Denk hierbij vooral aan de commercials op TV, advertenties in de krant en de billboards langs de kant van de weg.

Interruption marketing, zo stelt Godin, wordt minder en minder effectief omdat mensen overspoeld worden met marketing boodschappen en hier ‘blind’ voor worden.

int-vs-perm

De vijf levels van Permission Marketing

In zijn boek beschrijf Godin vijf levels van permission marketing die je als bedrijf kan bereiken. Deze levels zijn (in volgorde van belangrijkheid):

  1. Intravenous: Godin vergelijkt dit met het infuus wat aangelegd wordt op een intensive care. Jij geeft de arts toestemming om wat dan ook in het infuus te doen om je beter te maken. Dit is het hoogst bereikbare level van toestemming.
  2. Points: Het geven van punten of spaarmodellen om klanten aan je te blijven binden. Dit moet voor iedereen herkenbaar zijn!
  3. Personal relationship: Persoonlijk contact zorgt voor binding, maar staat toch niet hoger dan het punten model van hierboven. Waarom niet? Personen gaan weg bij bedrijven, punten blijven bestaan en zijn schaalbaar (een persoon kan maar een x aantal contacten onderhouden)
  4. Brand trust level: de welbekende branding van de interruption marketeers. Volgens Godin is brand trust gruwelijk overschat en enorm duur om te krijgen. In de online wereld is brand trust veel minder belangrijk!
  5. Situation level: het welbekende: ‘kan ik je helpen?’ als iemand je opbelt. Of als je iemand op straat om de weg vraagt. Het laagste level van permission (toestemming) dat je iemand kan geven

Conclusie

Seth Godin was zijn tijd ver vooruit met dit boek en ik raad iedereen die in de marketing zit aan om dit boek te lezen. Permission marketing is de toekomst van marketing en het bouwen van relaties met je klanten. Voor iedereen die geen zin heeft om het boek te lezen heb ik hieronder een Youtube film waar je in 1,5 minuut de basis van dit boek meekrijgt.

Geloof me, dat is niet voldoende om een goed beeld te krijgen. Ik zou de moeite nemen om de 200 pagina’s te lezen!

Leave a Comment