Smarketing: de toekomst van sales én marketing

smarketing

Ik hoor je denken.. Smarketing? Nog nooit van gehoord! Ik geloof dat dit een term is die over een aantal jaar niet meer weg te denken valt in het bedrijfsleven. Vandaar nu al een introductie in de term van de toekomst.

Achtergrond

In 2008 rondde ik mijn studie Commerciële Economie af. Als marketeer werd ik snel getrokken door het sales vak. Ik bleek er gevoel voor te hebben en heb mijn marketing achtergrond gelijk gebruikt door veel gebruik te maken van het sturen van nieuwsbrieven en het gebruiken van LinkedIn. Iets waar veel sales collega’s weinig mee hadden. In de afgelopen jaren heb ik beide vakgebieden steeds meer naar elkaar zien groeien en ben ik zelf dagelijks met beide vakgebieden bezig. Vandaar dit artikel over smarketing: de toekomst van sales én marketing!

Smarketing

In Amerika is smarketing al een bekend begrip, in Nederland is dat een kwestie van tijd. Het is de samentrekking van de twee vakgebieden sales en marketing. Want deze voorheen gescheiden afdelingen krijgen steeds meer met elkaar te maken! Sterker nog. Ze kunnen niet meer zonder elkaar!

smarketing

Van gescheiden afdeling

Van oudsher zijn de afdelingen marketing en sales gescheiden en is er onderling ook weinig begrip. Sales praat over ‘die creatievelingen’, waarmee ze de marketeers bedoelen. Andersom zijn de sales de ‘snelle jongens’ waar de marketeers het graag over hebben.

Sales moest het hebben van echte ‘salestijgers’ die dagelijks veel potentiële klanten bellen en het hele land doorrijden om deze klanten te bezoeken en tevreden te houden.

Marketing was voornamelijk voor het mooie plaatje. Denk aan brochures, advertenties, presentaties, visitekaartjes en een mooie beursstand.

Die tijd is voorbij.

smarketing

 

 

 

 

 

 

Naar een geïntegreerde afdeling

Door de opkomst van internet is dit compleet anders geworden. Jouw potentiële klant zit niet meer te wachten totdat jij hem eindelijk belt om klant te worden. Maar je klant is zich online aan het oriënteren en verzamelt overal informatie en neemt dan (hopelijk) contact met jou op!

Dus is het noodzaak dat de potentiële klant bij jou uitkomt, in plaats van andersom. In mooie marketingtermen is dit het verschil tussen inbound (gevonden worden) en outbound (koude acquisitie).

Dat vraagt om een verregaande samenwerking tussen de afdeling marketing en sales. Smarketing is de toekomst. Want sales kan niet zonder de input van marketing. Denk bijvoorbeeld aan het generen van leads. En marketing kan dat niet zonder de kennis van sales.

De sales afdeling heeft kennis van de markt en kan marktkansen signaleren. Daarnaast is de sales afdeling continu in contact met klanten en potentiële klanten en kunnen daarom als geen ander aangeven wat er speelt bij deze klanten. En dat is weer goud waard voor de marketeer van nu.

Gevolgen voor de marketeer & salestijger

Smarketing zorgt dat de marketeer van tegenwoordig anders moet gaan denken. Maar heeft nog veel grotere gevolgen voor de salestijger. Waar je voorheen als salestijger kon excelleren door veel te bellen, te mailen en continue op zoek te zijn naar nieuwe klanten zul je het daar niet meer mee redden.

De salestijger van de toekomst ziet er anders uit. Personal branding wordt steeds belangrijker.  ‘Ik doe zaken met de vent, niet met de tent’ is een vaak gehoorde kreet. Jij zult gezien moeten worden als dé kennisleider in jouw vakgebied en je zo profileren. Dat kan door je kennis te delen in artikelen op de website en daar wordt marketing weer heel blij van! Zo wordt jullie website beter gevonden door Google.

Gebruik LinkedIn en andere sociale platformen om jezelf te profileren. De overgang van sales en marketing naar smarketing zal niet in één keer gaan. Maar is een geleidelijk proces. De aanhouder wint!

De marketeer van tegenwoordig moet niet meer kijken naar alleen het visuele aspect, maar moet kijken naar de kwaliteit. De marketeer wordt verantwoordelijk voor het genereren van leads voor de sales afdeling. Dat kan alleen maar door met inbound marketing te zorgen voor een stroom kwalitatieve bezoekers naar de website en deze om te zetten in leads voor de afdeling sales.

Marketing wordt steeds belangrijker, want door de enorme hoeveelheid informatie op internet zijn klanten al veel verder in hun aankoopproces als ze contact met je opnemen. Om in voetbaljargon te spreken: de bal ligt al op de doellijn, de sales medewerker hoeft deze alleen nog maar in te tikken.

screen-shot-2016-06-06-at-11-28-01

Leave a Comment